Monday 14 May 2012

MOH KE PERAK YOP(teluk intan)....

Teluk Intan, Perak Darul Ridzuan,,,



Salah satu dari tarikan utama pelancong ke Teluk Intan ialah Menara Condong Teluk Intan. Menara ini telah dibina oleh arkitek cina En. Leong Choon Cheong dan berfungsi sebagai tangki simpanan air untuk bekalan penduduk sekitar disamping berfungsi sebagai jam.

Pada masa ini menara ini tidak lagi berfungsi sebagai tangki simpanan air namun jam tersebut masih lagi berfungsi dan akan berbunyi setiap 15 minit. Kawasan sekitar menara telah diturap dengan bata dan dijadikan sebagai plaza untuk pelbagai aktiviti di samada aktiviti rasmi atau tidak rasmi.

Keunikan Menara Condong :-

Bangunan tiga tingkat ini memiliki 110 anak tangga yang menghubungkan setiap aras yang tingginya 15.5 kaki. Jika dilihat dari luar bangunan, ianya seolah-olah mempunyai tujuh tingkat. Struktur bangunan ini diperbuat daripada batu dan kayu, setiap tingkat dilengkapi lorong jalan enam kaki lebar berdindingkan tembok rendah dua kaki yang dihiasi dengan batu berwarna hijau. Atap di bahagian atas dan tepinya pula menggunakan genting.

hehehe.. hari 2 saya bekesempatan melawat ke menara condong ini.. Begitu teruja sekali apabila dapat melihat sendiri menara condong berada di depan mata..Akhirnya saya berkesempatan melihat sendiri menara condong tersebut yang menjadi land mark kepada Teluk Intan..

Jom melancong....



PeaCe...=P



4 comments:

  1. alhamdulilah...tercapi gak hasrat nak tegok menara condong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...
      nnt nk g jln2 tmpt len lak..huhuhu

      Delete
  2. kte y mmg orang perak nie pon ta penah ag g mnra condg nie ha..tahniahla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa nie org perak..
      owg pahang leh smpai situ..hehehe
      xpe2..nnt kte bwk yek...huhuhu

      Delete